خودرو جو
فروش کتاب آموزش کامل cng فروش کتاب آموزش کامل cng
😍تعمیرات ماشین😍😍مقالات😍

آب بندی ماشین صفر

آموزش اب بندی ماشین صفر
آموزش اب بندی ماشین صفر

آب بندی ماشین صفر

آب بندی کردن خودرو یکی از ابتدایی‌ترین اقداماتی است که هر شخصی پس از خرید خودرویی صفر کیلومتر، انجام می دهد. متاسفانه هر چی بیشتر به جلو می رویم این باور در بین مردم در حال شدت گرفتن است که دیگر در دنیای امروز و سطح تکنولوژی حالِ حاضر، نیازی به آب بندی نیست. البته افراد مسن تر، به دلیل تجربه بیشتر، معمولاً به آب بندی توجه بیشتری دارند. بالاخره حق با کدام گروه است؟ ما در این مطلب هر چه که باید و نباید بدانید را با شما به اشتراک می گذاریم تا برای همیشه خیالتان را از دانستنِ حقیقت راحت کنیم. در این بخش از دانستنی های خودرو در خودرو جو شما را با طریقه صحیح آب بندی خودرو آشنا می کنیم پس اگر به تازگی خودرو خریده اید با ما همراه شوید.

آب بندی کردن خودرو
آب بندی کردن خودرو

تصور کنید پس از کلی پس انداز و تلاش موفق شده اید خودروی مورد علاقه خود را بخرید. اکنون موعد آن شده که تمامی آرزوها و رویاهایتان را بر روی خودروتان پیاده کنید و از سواریِ آن لذت ببرید. اما با پدیده ای مواجه می شوید به نام آب بندی. از آنجایی که ادعا می شود سلامت و بقای خودروی صفر کیلومترتان را به چالش می کشد، حقیقتا برای هر فرد خودرو دوستی پدیده ای ترسناک و ضد حالی بزرگ است.
آب بندی که تنها برای خودروهای صفر کیلومتر کاربرد دارد، فرآیندهایی را شامل می شود که در آنها قطعات مختلف موتور با کارکردی نرم به صورت تدریجی به همدیگر عادت می کنند و در هماهنگی شان هماهنگ تر می شوند. مثلا رینگ های پیستون و دیواره سیلندر که همواره ارتباط تنگاتنگی با هم دارند، به منظور رسیدن به نظم و هماهنگی لازم و عملکرد بهینه باید مدتی بدون فشار وظایف خود را انجام دهند.
“این حرف ها چیه آقا، ماشینای جدید و مدل بالا، همشون اول تو کارخونه آب بندی میشن بعد میان بیرون”
اکنون وقت آن رسیده که به حرف هایی نظیر جمله فوق بپردازیم. احتمالا شما هم از این دست بسیار شنیده اید. در مجموع، جمله فوق، درست است اما دردی را دوا نمی‌کند.

ماشین
ماشین

اکثر خودروسازانِ امروزی (ترجیحاََ کشورمان را فاکتور بگیرید)، برای خدماتِ پس از فروشِ بهتر، و در نظر گرفتن این واقعیت که اکثریت مردم به دفترچه راهنما توجهی ندارند، قبل از تولید نهایی و فروش خودرو، یک بار عمل آب بندی را انجام می دهند. اما همانطوری که اشاره شد، این نکته دردی را دوا نمی کند. چون در مجموع آب بندی صرفاََ در راستای از بین بردن یک ریسک است: ریسکی با درصد پایین. بخصوص که اکنون با هم لیستِ مختصری را مرور می کنیم، از اتفاقا خودروسازان بزرگ و همچنین خودروهایی بزرگ (!)، که در دفترچه راهنمای محصولاتشان صراحتا به آب بندی در 1000 مایل (حدود 1600 کیلومتر) تاکید می کنند.
به عنوان نمونه بی ام ودر اکثر محصولاتش صراحتا قید می کند که نباید تا 2000 کیلومتر، دور موتور بالای 4500 دور بر دقیقه برود.

همچنین توجه داشته باشید که این موضوع از پایه و اساس غلط است که موضوعِ آب بندی فقط مخصوص خودرو های رده پایین و معمولی است.

روش آب بندی خودرو:

بررسی همه چیز قبل از روشن کردن موتور

پیش از استارت زدن خودرو کاپوت را باز کنید تا مطمئن شوید همه متعلقات موتور سر جای خود است هر چند چندین مرحله کنترل کیفی برای خودروهای امروزی در نظر گرفته می شود . با بالا زدن کاپوت سلامت وایرها ، شل بودن سیم یا یک پیچ و سالم بودن کابل های سرباتری را بررسی نمایید.

آب بندی خودرو
آب بندی خودرو

هر ان چیزی که باید درباره آب بندی خودرو بدانید

چک نمودن مایعات خودرو

قبل از روشن کردن ماشین روغن موتور و آب رادیاتور خودرو را چک کنید و اگر سطح آنها از مقدار مجاز پایین تر است روغن موتور را به کمک مکانیک سیار خالی کنید و دوباره روغن موتور در آن بریزید زیرا اگر چند روغن موتور باهم ترکیب شوند ، موتور رسوب می گیرد.

برای اینکه مقدار مجاز روغن موتور را بدانید حتما به دفترچه مراجعه نمایید . اگر آب رادیاتور اندازه مجاز نبود آب لوله کشی را در رادیاتور نریزید و حتما از مایع مخصوص استفاده کنید زیرا برخی از موتورخودروهای جدید نیازمند ضدیخ نسبتا بالایی در آب هستند. اگر چراغ هشدار بنزین روشن نیست و مایع هیدرولیک و ترمز به مقدار مناسب وجود دارد ؛ خودرو را روشن کنید.

بعد از اینکه 1000 کیلومتر را با خودرو پیمودید روغن موتور را در نمایندگی های مجاز تعویض نمایید و از روغن توصیه شده توسط سازنده و فیلترهای مرغوب استفاده کنید زیرا اگر روغن و فیلتر غیرمرغوب باشند عمر موتور کاهش پیدا می کند.

به طور منظم مایعات خودرو را چک کنید چر اکه ممکن است در 1000 کیلومتر اول آب رادیاتور کم شود و خودرو نشتی مایعات داشته باشد. اگر پس از استارت زدن و گذشت مدتی از کارکردن موتور ، چراغ هشداری در صفحه پشت آمپر مانند چراغ چک موتور روشن بود، در اولین فرصت به نمایندگی مجاز مراجعه نمایید.

روغن ماشین
روغن ماشین

آیا خودروهای صفر کیلومتر امروزی نیاز به آب بندی دارند؟

استفاده از روغن معدنی (مینرال) معمولی

در صورتی که قصد انتخاب روغن معدنی دارید و می خواهید روغن سنتتیک را انتخاب کنید بهتر است تا پیش از 6500 کیلومتر اول برای آب بندی موتوراز روغن معدنی معمولی استفاده نمایید زیرا اگر از روغن معمولی استفاده نکنید ، موتور دچار افت کمپرس می شود و رینگ پیستون ها به خوبی دیواره سیلندر را آب بندی نمی کنند.

تعویض روغن موتور در فواصل زمانی کوتاه

روغن و فیلتر را در موتورهای نو که در حال آب بندی هستند، زودتر تعویض کنید. برای زمان بندی تعویض های روغن و فیلتر به توصیه کارخانه سازنده عمل کنید و یک برنامه دقیق و مناسب برای تعویض روغن و فیلتر را طبق صلاحدید خودتان انتخاب کنید.

مثلا طی 50 کیلومتر اول، شدت براده برداری قطعات موتور روی یکدیگر بسیار بالاست بنابراین می توانید روغن را به ترتیب پس از 80 کیلومتر، 500 کیلومتر و 2000 کیلومتر تعویض کنید . شما ممکن است هنگام تعویض روغن براده های فلز را با چشم مشاهده کنید اما اگر در تعویض روغن سوم، نیز براده های آهن را مشاهده نمودید ، ممکن است در موتور مشکلی وجود داشته باشد .

آب بندی خودرو و ماشین صفر
آب بندی خودرو و ماشین صفر

روش صحیح آب بندی ماشین اتوماتیک

رانندگی با سرعت و دور موتور متغیر

در 320 کیلومتر اول باید دور موتور و میزان فشار وارد بر موتور در رانندگی متغیر باشد. برای رانندگی به صورت مداوم نباید فشار بالایی بر ماشین وارد کنید و باید با دور پایین رانندگی کنید. همچنین برای رانندگی 320 کیلومتر اول بهتر است خودرو خالی باشد.

زمانی که خودرو درحال حرکت است، بر پدال گاز فشار آورده و دور موتور را از دور 2000 تا 3500 بالا ببرید تا رینگ پیستون آب بندی شوند اما بعد از آن ، باید کمی استراحت به موتور با دور پایین بدهید.

آموزش اب بندی ماشین صفر
آموزش اب بندی ماشین صفر

نکات مهم درباره آب بندی خودرو و ماشین صفر

در صورتی که خودرو دنده ای است، پس از پیمودن 100 کیلومتر، پدال گاز را تا نصف فشار دهید در حالی که خودرو در یکی از دنده ها درگیر است و دور موتور را به 4000 دور در دقیقه رسانده و بدون اینکه دنده را خلاص کنید پدال گاز را رها کرده و اجازه دهید خودرو آزادانه حرکت کند تا سرعت آن به 30 کیلومتر در ساعت کاهش یابد.

این کار را باید 5 تا 6 بار انجام داد . پدال گاز را چند بار تا انتها فشار دهید و دور موتور را به 4500 دور در دقیقه برسانید و مانند حالت قبل اجازه دهید سرعت خودرو با قل خوردن تا 30 کیلومتر در ساعت کاهش یابد.

تا 800 کیلومتر بعدی دور موتور را زیر 4500 دور در دقیقه نگه دارید و مدت زمان کارکردن موتور در دور آرام یا آیدل را به حداقل برسانید و نگذارید که خودرو درجا کار کند. در 800 کیلومتر اول، از رانندگی در ترافیک سنگین خودداری کنید.

چراغ ترمز
چراغ ترمز

توصیه های مهم در مورد آب بندی خودرو و ماشین صفر کیلومتر

سیستم ترمز

سیستم ترمز خودروهای صفر مانند لنت ها و دیسک ها آب بندی لازم ندارند زیرا لایه محافظ نازکی بر روی سطوح آنها قرار گرفته که هنگام پیمودن چند کیلومتر اولیه از بین می رود و ترمزها حالت طبیعی به خود می گیرند . با ترمزهای ناگهانی و شدید در سرعت های بالا تا 1000 کیلومتر اول، به سیستم ترمز آسیب نزنید و به آن فشار وارد نکنید.

فیلم آموزش آب بندی ماشین صفر

 

دانش دانش
برچسب ها
عشق شیرین عشق شیرین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن