خودرو جو
فروش کتاب آموزش کامل cng فروش کتاب آموزش کامل cng
?مقالات?

اویل پمپ چیست ؟

 اویل پمپ چیست ؟

در واقع اویل پمپ مثل قلب در بدن انسان است، اگر لحظه ای وظیفه اش را انجام ندهد، سیستم وابسته به آن سریع از کار می افتد. اویل پمپ نیرویش را از موتور می گیرد البته به صورت مستقیم این عمل صورت نمی گیرد بلکه با واسطه نیرو می گیرد. این واسطه ممکن است محور دلکو یا دنده میل سوپاپ باشد، این مسئله بستگی به نوع طراحی موتور دارد.

اویل پمپ چیست ؟
اویل پمپ چیست ؟

 

 اویل پمپ ها به سه دسته تقسیم می شوند :

  •  اویل پمپ دنده ای : دارای دوعدد چرخ دنده می باشد که کنار همدیگر روی دو محور موازی قرار می گیرند. یکی از آنها محرک بوده و حرکت خود را از محور پمپ متصل به میل بادامک یا میل لنگ می گیرد. چرخ دنده محرک، دنده هرزگرد متحرک را به گردش در می آورد. با چرخش آنها در یک قسمت از پمپ فضای بین دنده ها زیاد و به تبع آن فشار کم می شود. بنابراین مجرای مکشی روغن از کارتر، در آن ناحیه قرار می گیرد و در طرف مقابل فضای بین دنده ها کاهش یافته و روغن بین آنها تحت فشار زیادی قرار می گیرد. با طراحی مجرای خروجی در این قسمت، روغن تحت فشار به مدارهای روغن کاری ارسال می شود.
  •  اویل پمپ روتوری : این نوع پمپ نسبت به اویل پمپ دنده ای پیشرفته تر است و با دبی(حجم روغن ارسالی) بیشتری کار می کند . یک روتور محرک به پمپ متصل می شود و به آن روتور داخلی می گویند . روتور خارجی که متحرک است نسبت به روتور داخلی چرخش می کند. چرخش آنها باعث کم و زیاد شدن فضای بین روتورها می شود. در قسمت مکش لوله ورودی و در قسمت تراکم، لوله خروجی را قرار می دهند. روتور خارجی با روتور داخلی هم مرکز نیستند.
  • اویل پمپ سوزنی : بیشتر در موتور سیکلت ها کاربرد دارد که توسط یک پلانچر و فنر روغن ارسال می شود.
مطلب پیشنهادی:

اموزش تنظیم رگلاتور cng

آشنایی با مکانیزم حرکت اویل پمپ

حرکت اویل پمپ از میل بادامک یا میل لنگ تامین می شود. در موتورهای میل بادامکی، چرخ دنده ای روی میل بادامک وجود دارد که محور اویل پمپ رابه حرکت در می آورد و این حرکت محور، باعث حرکت دلکونیز می شود. در چنین مواردی هنگام باز و بسته کردن اویل پمپ بایستی به موقعیت چکش برق دلکو و وضعیت قرار گیری پیستون ها توجه کرد.

 انتقال حرکت از سه طریق امکان پذیر است:

  • اویل پمپ مستقیما روی میل لنگ سوار می شود.
  • اویل پمپ توسط چرخ و زنجیر چرخ به حرکت در می آید.
  • اویل پمپ به وسیله چرخ دنده درگیر با میل لنگ حرکت می کند.

در هرسه مورد فوق، برای باز و بستن اویل پمپ به تایم گیری نیازی نیست .

اویل پمپ چیست ؟
اویل پمپ چیست ؟

علائم خرابی پمپ روغن oil pump

خرابی تلنبه روغن یا همان اويل پمپ معمولا ناشی از نشت روغن است که باعث میشود تا فشار لازم برای پرتاب روغن در خروجی پمپ ایجاد نشود.
به همین دلیل – و به ویژه در دورهای پایین – به دلیل نرسیدن روغن لازم به فشنگی، چراغ روغن قطع و وصل می شود یا دایم روشن می ماند، اما معمولا در دورهای بالا خاموش می شود.
در این حالت مشخص است که اشکال مربوط به اویل پمپ است، اما اگر چراغ روغن به صورت دایم روشن باشد به احتمال زیاد نشان دهنده خرابی فشنگی و ارسال پیغام اشتباه به پشت آمپر است.

چند مورد از عواملی که باعث خرابی اویل پمپ می‌شود

۱- بدون آب ماندن موتور (بخاطر نشت آب از رادیاتور و شلینگ‌ها و یا نشتی‌های دیگر) و هر علتی که باعث داغ کردن موتور می‌شود در واقع همانند تب کردن در بدن، باعث تشنج می‌شود.
۲- داغ کردن موتور هم یک مشکل بزرگ است که نباید نادیده گرفته شود
۳- کثیف بودن فیلتر روغن و یا کهنه بودن بیش از اندازه روغن
۴- راندن موتور با سرعت‌های خیلی زیاد بطوریکه دور موتور به محدوده قرمز نزدیک شود.

دانش دانش
برچسب ها
عشق شیرین عشق شیرین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن