خودرو جو
فروش کتاب آموزش کامل cng فروش کتاب آموزش کامل cng
😍مقالات😍

علائم روغن سوزی خودرو

روغن سوزی پراید چیست؟

پیش از هر چیزی احتمالا مایل هستید که مفهوم روغن سوزی پراید یا هر خودروی دیگری را به خوبی درک کنید. روغن سوزی به معنای اختلاط سوخت بنزین و مقداری روغن است. به این معنا که موتور حین سوخت مخلوط هوا و بنزین، مقداری از روغن موتور نیز می‌سوزاند. به این صورت نخستین اتفاقی که انتظارش را باید داشته باشیم، کم شدن غیرمعمول روغن موتور است. هزینه تعمیر روغن سوزی پراید را نباید در شرایط فعلی ناچیز بدانید، به همین علت حتما نسبت به علائم و دلایل رخ دادن این مورد، آگاه و هشیار باشید.

 

روغن سوزی خودرو چه زمانی اتفاق می افتد؟

وقتی روغن موجود در خودرو، به جای آب بندی فضای بین سیلندر و پیستون و کمک کردن به قطعات برای کارکرد بهتر و خنک کردن قطعات، وارد اتاق احتراق شود و با سوخت و هوا بسوزد، می گوییم خودرو به روغن سوزی افتاده است.

علائم روغن سوزی کدامند؟

علائم روغن سوزی پراید را می‌توانیم در موارد زیر خلاصه کنیم:

  • کم شدن بی منطق و زود به زود روغن موتور: با یک بار ریختن روغن موتور در مخزن آن، باید حداقل ۵ هزار کیلومتر کارکرد مفید داشته باشید. در صورتی که زودتر از این موعد با پایین آمدن محسوس سطح روغن (در این مورد کم شدن روغن پراید) مواجه شدید، حتما به روغن سوزی شک کنید.
  • خارج شدن دود آبی رنگ و بدبو از اگزوز خودرو: برای تست این مورد، خودروی خود را روشن کرده و پس از کمی کار کردن، به رنگ دود خارج شده از اگزوز آن دقت کنید؛ آیا دود آبی رنگ و غلیظ به نظر می‌رسد؟
  • معیوب گشتن دیواره پیستون‌ها: همان طور که می‌دانید پیستون‌ها در عمقی‌ترین قسمت موتور قرار گرفته و برای تست معیوب شدن آن‌ها، حتما باید از تعمیرکار ماهر استفاده شود. در صورتی که پیستون‌ها معیوب شده باشند، اختلاط روغن و سوخت امکان پذیر شده و روغن سوزی اتفاق می‌افتد. با خراب شدن پیستون، فشار در محفظه احتراق پایین آمده و روغن را به درون خود راه می‌دهد.
  • معیوب گشتن دیواره سیلندرها: همین اتفاق در خصوص دیواره سیلندرها نیز تکرار می‌شود. در صورتی که سوراخ یا خوردگی و احتمال نفوذ در این دیواره‌ها به وجود آید، روغن از مسیر خود به بخش احتراق نشت پیدا کرده و همراه با سوخت، می‌سوزد.
  • معیوب گشتن شیر pvc: معیوب گشتن این سوپاپ، باعث می‌شود که روغن وارد محفظه احتراق شود. این اتفاق با افزایش فشار و رها شدن واشر نگهدارنده حاصل می‌گردد.
انواع دودهای رنگی خارچ شده از دهانه اگزوز، به چه معنی می باشد؟
علائم روغن سوزی خودرو
علائم روغن سوزی خودرو
تشخیص سریع روغن سوزی خودرو

اگر می بینید خودرو شما مدام روغن می خواهد یا از اگزوز آن دود آبی رنگ خارج می شود و داخل اگزوز و شمع هایش چرب است، به روغن سوزی مشکوک شوید.

علائم روغن سوزی خودرو
علائم روغن سوزی خودرو
علل روغن سوزی خودرو

روغن سوزی در خودرو ها و مخصوصا پژوها، علت های مختلفی دارد که موارد زیر از مهم ترین آنها به حساب می آیند.

  • ساییده شدن جداره سیلندر
  • خرابی واشر سرسیلندر
  • شکستن رینگ پیستون
  • ساییدگی شدید گیت سوپاپ
  • یا خرابی گیت

همچنین ممکن است روغن، از میان آب بندهای میل سوپاپ و میل لنگ به بیرون راه پیدا کند و خارج شود.

مطلب پیشنهادی:

بهترین روش تعویض روکش صندلی خودرو

رفع مشکل روغن سوزی خودرو

از آنجا که روغن سوزی یک مشکل جدی برای خودرو محسوب می شود و برای تعمیر آن نیاز به ابزار خاص و تخصص ویژه می باشد، به همین علت پیشنهاد می شود پس از دریافتن این موضوع که خودروی شما دچار چنین مشکلی شده است، تعمیر آن را به یک فرد متخصص در این زمینه بسپارید و اگر دانشی در این زمینه ندارید، خودتان به هیچ وجه دست بکار نشوید.

رفع مشکل روغن سوزی خودرو
رفع مشکل روغن سوزی خودرو

تعمیرکاران برای رفع این گونه مشکل ها معمولا دارای ابزار خاصی همچون کمپرس سنج هستند که دقیقا می توان با استفاده از آن محل ایجاد مشکل را پیدا کرد. پس از اینکه دقیقا سیلندر مشکل دار مشخص شد و میزان خرابی نیز برآورد شد، تعمیرکار می تواند موتور خودرو را باز کرده و به رفع ناحیه مشکل دار بپردازد.

جلوگیری از روغن سوزی خودرو

همواره بهترین راهکار برای رفع این گونه مشکلات، علاج واقعه قبل از وقوع آن است. اگر ما به درستی از خودروی خود محافظت کنیم و در نگهداری آن کوشا باشیم، یقینا به مشکلات این چنینی بسیار کمتری برخواهیم خورد. از جمله راهکارهایی که می توان برای جلوگیری از مشکل سوختن روغن در خودرو به کار بست در ادامه معرفی شده است:

  • استفاده از روغن موتور مناسب با نوع موتور خودرو
  • چک کردن همواره سطح روغن تا در صورت کسری سریعا بتوانید واکنش مناسب را نشان دهید
  • استفاده از مکمل های جلوگیری از روغن سوزی خودرو
  • عدم شستشوی موتور خودرو با استفاده از گازوئیل یا مواد مشابه
  • عدم اقدام به باز کردن ترموستات
  • تعویض به موقع فیلتر روغن و پر کردن آن با روغن قبل از بستن آن
  • تعویض مرتب روغن موتور

 

نحوه تشخیص روغن سوزی خودرو و جلوگیری از آن (دود آبی)
دانش دانش
برچسب ها
عشق شیرین عشق شیرین

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. سلام.پراید ۱۳۱ se مدل ۹۶ دارم.نه دود از ماشین خارج میشه نه اگزوز چربه.ولی روغن کم میکنه.پنج هزار تا میبرم عوض میکنم گیج روغن رو نگاه میکنم از سطح عادیش خیلی کمتر نشون‌میده.روغنشو بهران پیشتاز 10 40 میریزم.داخل کاپوت زده روغن API باید sj باشه.فلومکس sj ریختم باز کم‌کرد.اینبار بهران پیشتاز sj زدم ببینم باز کم میکنه.1300 تا کار کرده یکم سطح روغن اومده پایین.از چی میتونه باشه؟؟؟چیکار کنم بفهمم مشکلش چیه؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن