همه چی در مورد بوستر
بوستر چیست؟
در بوستر مستقیم فشار پای راننده ابتدا به بوستر و بعد به پمپ ترمز انتقال پیدا می کند اما در بوستر غیر مستقیم فشار پای راننده ابتدا به پمپ و سپس به وسیله روغن به بوستر انتقال پیدا می کند هدف از طراحی بوستر کاهش فشار پای راننده به پدال ترمز بوده و در نهایت اسایش و راحتی کنترل خودرو می باشد
در بوستر مستقیم بوستر بین پدال و پمپ قرار می گیرد این دستگاه که سیلندر اصلی ان در سمت سیلندر خلا قرار گرفته است از طریق سوپاپی یک طرفه با دریچه ورودی سیلندرخلا ارتباط داده شده است ارتباط ان با قسمت دیگر سیلندر خلا هنگامی که ترمز اعمال نشده باشد از طریق دهانه سیلندر خلا انجام می شود در هنگام اعمال ترمز اهرم جلوبر از داخل مجموعه سوپاپ کنترل بطرف جلو حرکت می کند ابتدا داخل دهانه خلا بسته میشود و سپس راه ورود هوای بیرون باز می شود هوا از این راه به عقب سیلندر خلا وارد می شود.
طرز کار بوستر ترمز خلا
عملکرد این بوستر چندان هم پیچیده نیست. یک سیستم ساده موجب می شود تا فشار هوا توسط نیروی کشش خلا وارد دیافراگم بشود. همین کشش، اساس کار بوستر خلا است. به این ترتیب با کوچکترین فشار روی پدال ترمز، سیستم ترمز عمل می کند. در واقع بوستر ترمز خلا، فشار وارده بر پدال را تقویت می کند. همه بوسترها دارای دو قسمت هستند جنس بدنه اغلب فولادی است و دیافراگم با نوعی پلاستیک کار شده است. میله فشاری فلزی داخل دیافراگم متحرک است. با ایجاد خلا توسط موتور و فشار هوای جو، ترمزگیری به سادگی انجام می شود. طرز کار بوستر در دو حالت متفاوت است.
- الف- عدم ترمز گیری
- ب- هنگام ترمزگیری
تشخیص سالم بودن و یا خرابی بوستر ترمز
- مرحله اول :
- پدال ترمز را در حالتی که موتور خاموش است چند بار فشار دهید تا اطمینان یابید که دیگر مقدار حرکت پدال تغییر نمیکند.
- در حالیکه پدال را نگه داشتهاید، موتور را استارت بزنید.
- در حالتی که استارت میزنید پدال باید کمی پایین برود.
- مرحله دوم :
- موتور را استارت بزنید.
- بعد از دو دقیقه آنرا خاموش کنید.
- نیروی معمولی را به پدال وارد کنید.
- اگر کورس حرکت ابتدا بلند بوده و پس از هر بار فشار دادن پدال کوتاهتر شود بوستر سالم است.
- در صورت وجود هرگونه اشکال، سوپاپ یک طرفه و یا شیلنگ خلاء را بازدید کنید. در ضمن دقت کنید که اتصالات نیز بی نقص باشد. در صورت لزوم تعمیرات را انجام داده و آزمایشات را مجددا انجام دهید.
- مرحله سوم :
- موتور را استارت بزنید.
- نیروی معمول را به پدال وارد کنید.
- در حالتی که پدال را نگه داشتهاید موتور را خاموش کنید.
- حدود سی ثانیه پدال را نگه دارید.
- در صورت تغییر نکردن ارتفاع پدال بوستر سالم است.
- در صورت وجود هرگونه اشکال، سوپاپا یکطرفه و شیلنگ خلاء را بازدید کنید. دقت کنید که اتصالات هم بی نقص باشند. در صورت لزوم تعمیرات لازم را انجام داده و آزمایشات را مجدداٌ انجام دهید.
علائم خرابی بوستر ترمز خلا
وقتی سیستم ترمز ماشین درست عمل نمی کند، باید به خرابی بوستر شک کرد. شکستگی فنرها، پارگی دیافراگم، نشتی خلا و خرابی سوپاپ داخلی بوستر، همگی روی عملکرد سیستم ترمز تاثیر دارند. اگر موقع ترمز کردن سرو صدای زیادی ایجاد می شود یا پدال ترمز به سختی به وضعیت اولیه بر می گردد حتما با مکانیک سیار تماس بگیرید. برای اینکه بوستر سالم به اشتباه تعویض نشود لازم است تا یک حرفه ای سیستم ترمز ماشین را بررسی کنید. تعمیرات خودرو یک تخصص است اما خودتان هم می توانید از روی فشار پدال متوجه خرابی بوستر بشوید.
رفع خرابی بوستر ترمز اتومبیل
سرویس تعمیر ماشین هوم سرویز صفر تا صد کارهای تعمیراتی اتومبیل را در محل انجام می دهد. بررسی دیسک و صفحه پراید، تعویض لنت ترمز و بررسی بوستر ترمز خلا، عوض کردن تسمه تایم، تعویض روغن گیربکس و … همه کارهای مکانیکی ماشین را به حرفه ای ها بسپارید. ما در همه محله های تهران با بهترین مکانیک ها همکاری داریم. برای بررسی وضعیت سیستم ترمز و تعویض لنت ترمز یا عوض کردن بوستر ترمز خلا با ما تماس بگیرید. ثبت سفارش رایگان از طریق اپلیکیشن این سامانه امکان پذیر است. همه سفارش های ثبت شده در اپ هوم سرویز شامل گارانتی تعویض قطعات و تخفیف خواهند شد. قبل از اینکه یک مشکل کوچک در خودرو موجب آسیب به بقیه قطعات شود، نسبت به رفع آن اقدام کنید. در صورت نیاز به خرید قطعات همیار موظف است فاکتور خرید را به مشتری تحویل دهد.