خودرو جو
فروش کتاب آموزش کامل cng فروش کتاب آموزش کامل cng
😍آموزش😍

چرا کولر خودرو کولر خودرو درست کار نمی کنه ؟

کولر ماشین
کولر ماشین

طرز کار کولر خودرو، همانند کولرهای گازی در واحدهای مسکونی و تجاری است، با این تفاوت که کولر گازی خانگی، نیروی خود را از برق شهر دریافت می کند، اما کولر خودرو، نیروی خود را از موتور خودرو دریافت می کند.
قبل از اینکه با دلایل کار نکردن کولر خودرو آشنا شوید، باید طرز کار آن را بدانید.

تاثیر کولر روی مصرف سوخت خودرو

یکی از باورهایی که میان رانندگان وجود دارد این است که استفاده از کولر در هنگام رانندگی موجب افزایش تصاعدی مصرف سوخت می شود. البته موضوع افزایش مصرف سوخت در زمان روشن کردن کولر خودرو تا حدودی صحیح است چرا که کمپرسور سیستم تهویه از طریق یک تسمه به موتور خودرو متصل است و انرژی مورد نیاز برای کارکرد خودرو را از آن می گیرد؛ حتما در زمان روشن کردن کولر با این موضوع مواجه شده اید که مقداری از قدرت و چابکی خودرو کاسته می شود که این موضوع به همین دلیل است. طبق بررسی‌های انجام شده، مصرف موتور خودرو در هر 100 کیلومتر استفاده از کولر خودرو، چیزی در حدود 2 لیتر افزایش پیدا می‌کند.

طرز کار کولر خودرو:

۱. گاز کولر در کمپرسور کولر فشرده می شود.

۲. کمپرسور برای فشردن گاز کولر نیروی خود را از طریق تسمه هیدرولیک، یا همان تسمه دینام از موتور دریافت می کند.

۳. گاز فشرده شده در کانال کولر (شبیه به رادیاتور کوچک است) آزاد می شود و طبق قوانین فیزیک، حاصل فرمول زیر عددی ثابت است، در نتیجه با افزایش حجم گاز کولر (V در صورت کسر) ، دمای آن (T در مخرج کسر) به شدت کاهش می یابد.

درنتیجه ← ثابت است P × V / T= Constant

قانون ترمودینامیک می گوید حاصل کسر فوق برای گازها باید عددی ثابت باشد (قانون گاز ایده آل)، وقتی گاز فشرده شده کولر در کانال کولر آزاد می شود، V، حجم گاز زیاد می شود و P، فشار گاز بسیار کمتر می شود، بنابراین، برای ثابت ماندن معادله بالا، باید مخرج کسر T، دمای گاز بر حسب درجه کلوین عددی کوچکتر باشد.

۴. فن کولر هوا را در این کانال به جریان می اندازد و هوای سرد وارد اتاق خودرو می شود.

کار نکردن کولر شاید به یکی از دلایل زیر باشد:

۱. ممکن است تنظیمات جابجایی کولر و بخاری درست نباشد.

۲. سوختن فن کولر (پروانه ای که هوا را به داخل خودرو می دمد) یا کلاچ نکردن کمپرسور کولر که در هر دو مورد ایراد از برق خودرو است.

۳. عدم کفایت گاز کولر یا پایین بودن فشار آن، که در این حالت گاز کولر باید شارژ شود.

دانش دانش
برچسب ها
عشق شیرین عشق شیرین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن