خودرو جو
فروش کتاب آموزش کامل cng فروش کتاب آموزش کامل cng
?مطالب عمومی?

آموزش تعمیر گیربکس پراید+فیلم اموزشی

آموزش تعمیر گیربکس پراید

پنج دنده جلو و یک دنده عقب، از نوع تمام سنکرونیزه بوده و تمام دنده ها به جزء عقب مورب هستند و ظرفیت واسکازین آن ۵/۲ لیتر می باشد.

مراحل تعمیر گیربکس پراید

پیش از هر چیز باید گفت که از آن جایی که نیروی محرکه اتومبیل پراید روی چرخ‌های جلو قرار دارد، مجموعه چرخ دنده‌های گیربکس و دیفرانسیل در یک پوسته هستند.

 

1. باید پایه واسط را در وضعیت مناسب قرار دهید و گیربکس را به پایه متصل ‌کنید.
2. بعد از اتصال پیچ‌ها، فشنگی دنده عقب را باز نمایید. بعد درپوش فنر ساچمه‌ها را باز کنید.
3. سپس فنرها را خارج کرده و توسط یک آهنربا ساچمه‌ها را بیرون بکشید. حالا پیچ‌های اتصال دو پوسته گیربکس و کلاچ را باز کنید.
4. در گیربکس را به آرامی جدا کرده و مراقب باشید که واشرها گم نشوند. بعد خار اهرم را خارج کرده و پس از آن اهرم لنگ و مجموعه آن به راحتی بیرون می‌آیند.

بیشتر بدانید

آموزش کامل جعبه فیوز پراید

 

5. سپس صفحه نگهدارنده اهرم لنگ را باز کرده و میل‌های قفل کننده ماهک و دو شاخه کشوی 3 و 4 را خارج کرده و سپس اهرم میل ماهک را نیز از پوسته بیرون بیاورید.
6. زمان آن رسیده که پین میل ماهک کشویی 1 و 2 را خارج کنید. برای انجام این کار از یک تکه پارچه استفاده کنید تا آسیب نبیند.
7. سپس باید پین‌های قفل‌کننده روی ماهک کشویی دنده پنج و دنده عقب را خارج نمایید.
8. بعد میل ماهک کشویی دنده پنج و دنده عقب و همینطور ماهک کشویی دنده پنج را خارج کرده و اهرم دنده عقب را نیز جدا کنید. در مرحله بعدی ضامن و پین ماهک دنده عقب را خارج سازید.
9. پیچ تکیه‎گاه دنده عقب ماهک را باز کرده و ماهک دنده عقب و شافت آن را بردارید. به کمک یک آهنربا ساچمه‌های قفل‌کننده میل ماهک را خارج کنید.
10. حال می‌توانید شافت‌های ورودی و خروجی را هم زمان از پوسته کلاچ خارج کنید. در همین حال مجموع دیفرانسیل را هم از پوسته بیرون آورید.

بیشتر بدانید

همه چیز درباره خرابی سنسور MAP

 

11. برای جدا کردن قطعات شافت ورودی، اول خار نگهدارنده بلبرینگ را بردارید. بعد دنده 4 و 5 را از روی شافت خارج سازید. دقت کنید که ساچمه اینجا گم نشود. حال خار نگهدارنده کشویی 3 و 4 را خارج نمایید.
12. به کمک پرس دنده کشویی را خارج نمایید. اگر بلبرینگ خراب است، باید آن را از شافت جدا سازید. به خاطر داشته باشید که اگر بلبرینگ سالم باشد و آن را جدا سازید، مجدد قابل استفاده نخواهد بود و به هر حال مجبور به تعویض آن خواهید شد.
13. حال شافت خروجی را زیر پرس قرار داده و به کمک یک سمبه، بلبرینگ را خارج نمایید.
14. برای خارج کردن دنده 5 ابتدا خار نگهدارنده را باز کرده و سپس کشویی دنده پنچ و خود دنده را بردارید. همین روال را برای سایر دنده‌ها نیز به کار بگیرید.

 

عیب‌یابی گیربکس پراید

برای عیب یابی گیربکس پراید، باید دنده‌ها و محل ورودی دنده و همچنین شیارها به خوبی دیده شوند. لازم است که از چشم مسلح برای انجام این کار استفاده شود. دنده‌های 1 تا 5، همگی از جنس برنج هستند. در صورت نیاز، باید بخش برنجی این دنده‌ها را تعویض کنید.
توجه داشته باشید که این کار باید توسط کارشناس فنی خودرو انجام شود و در صورت وجود مشکل، مراحل تعمیر صورت بگیرد.

بیشتر بدانید

آسانترین روش تشخیص کارکرد کیلومتر خودرو دستکاری شده از واقعی
علامت مشکلات گیربکس
علامت مشکلات گیربکس
علامت مشکلات گیربکس

در زیر ۶ علامت اصلی وجود دارد که می تواند به یک مسئله گیربکس ماشین شما اشاره کند.

۱٫ دنده هایی که تغییر نمی کنند: شما به ماشین خود استارت می زنید، کلاچ را فشار می دهید اما چرخ دنده حرکت نمی کند – این نشانه کلاسیک از مشکلات گیربکس در ماشین شما است. اگر چرخ دنده ها گیر کرده باشند، ممکن است به دلیل عدم وجود روغن در قطار چرخ دنده باشد، سطح ویسکوزیته مایع سازگار نیست و یا کابل های تغییر نیاز به تنظیم مجدد دارند.

۲٫ نشت روغن / مایع: مایع گیربکس اتوماتیک (ATF) در وسایل نقلیه با گیربکس اتوماتیک، می تواند خون زندگی سیستم باشد. اگر نشت کند و شما به آن توجه نکنید بنابراین آماده باشید مشکلات بزرگی برای گیربکس خود پیش می آید. مایع قرمز رنگ است و می تواند به راحتی قابل تشخیص باشد. اطمینان حاصل کنید که سطوح مایع گیربکس را به طور مرتب بررسی کرده اید تا وسیله نقلیه شما مانند یک خودرو جدید حرکت کند.

۳٫ گرفتن کلاچ: در یک مورد کلاسیک گرفتن کلاچ، کلاچ نمی تواند دیسک کلاچ را از فلایویل رها کند. این بدان معنی است که کلاچ دیگر نمی تواند مورد استفاده قرار گیرد و هر زمان چرخ دنده ها بدون تنظیم کلاچ تغییر می کند یک صدای سایش بوجود می آید. این مشکل همانقدر که آسان حل می شود ارزان است و شامل سفت کردن پدال می باشد.

۴٫ سر و صدا در حالت خلاص: به طور کلی یک موتور در حال حرکت  که دارای ایراداتی است باعث ایجاد سر و صدا می شود اما اگر وسیله نقلیه شما در حالت خلاص صدا ایجاد می کند پس این مشکل گیربکس است. تعویض ساده روغن یا جایگزینی قطعات، به ویژه یاتاقانها، همه موارد نیاز است. مجدد باید گفت این موارد بسیار ارزان است، اما اگر شما متوجه مشکلات نمی شوید، می توانید نزد مکانیک بروید.

۵٫ صداهای غیرطبیعی از موتور: مشکلات مربوط به گیربکس وسیله نقلیه اغلب منجر به صدای وزوز از موتور می شوند. اگر چنین صدایی از موتور یا در هنگام تغییر دنده ها شنیدید، فورا آن را نزد مکانیک ببرید.

۶٫ بوی سوختگی: هنگامی که مایعات گیربکس بیش از حد گرم و یا اثرش از بین رفته باشد، بوی سوختگی ایجاد می شود. این موضوع باعث افزایش اصطکاک در قسمت های متحرک می شود و می تواند به طور غیر قابل برگشت به آنها آسیب برساند. یک چکاپ کامل تنها راه حل است.

قیمت گیربکس پراید

قیمت گیربکس پراید در حال حاضر چیزی بین 7 تا 9 میلیون تومان برآورد می‌شود و انتظار داریم که در زمان پیش رو، این قیمت دستخوش تغییر شود.

بیشتر بدانید
مهم ترین اقدامات هنگام جوش آوردن خودرو

 

دانش دانش
برچسب ها
عشق شیرین عشق شیرین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن