خودرو جو
فروش کتاب آموزش کامل cng فروش کتاب آموزش کامل cng
😍آموزش😍

دلیل اصلی و رفع مشکل جوش اوردن خودرو

دلیل اصلی جوش اوردن خودرو
دلیل اصلی جوش اوردن خودرو

دلیل اصلی جوش اوردن خودرو

جوش آوردن خودرو یعنی چی ؟

ماشین‌های ساخت داخل و برخی از خودرو‌های چینی در ماه‌های گرم سال دچار مشکلات متعددی می‌شوند. جوش آوردن ماشین یکی از همین مشکلات است که در روز‌های گرم سال گریبان گیر رانندگان ماشین‌های مدل‌های پایین می‌شود. حتماً تابه حال شاهد این اتفاق بوده‌اید که از زیر کاپوت ماشین بخار آب بیرون میزند. در این زمان بهترین کار متوقف کردن ماشین است. قبل از اینکه هرگونه اقدامی در این زمان انجام دهید بهتر است از علت جوش آوردن ماشین مطلع باشید. در ادامه به برخی از این دلایل آشنا می‌شویم.ماشین به علت‌های مختلفی جوش می‌آورد. زمانی که در سیستم خنک کننده موتور اشکالی به وجود بیاید و انتقال گرما به انجام نشود، آب داخل رادیات ماشین به جوش آمده و عملکرد ماشین با مشکل روبرو می‌شود. مسئله بسیار مهم در این موارد اقدام به موقع است. واکنش شما به جوش آوردن ماشین می‌تواند از بروز اشکالات فنی دیگر جلوگیری کند؛ در حالیکه اقدام نامناسب در برخی از موارد باعث می‌شود هزینه زیادی متحمل شوید.

نشتی در سیستم خنک کننده خودرو

شایع‌ترین دلایل جوش آوردن ماشین که مربوط به سیستم خنک کننده خودرو است بپردازیم. حتما می‌دادنید که اهمیت سیستم خنک کننده برای عملکرد صحیح رادیاتور تا چه اندازه مهم است از طرفی سیستم خنک کننده در رادیاتور با قطعات مختلفی مانند پمپ آب، شلنگ، واشر، سر سیلندر و هوزینگ ترموستات کار می‌کند. حال تصور کنید که اگر یکی از این قطعات با نقص فنی مواجه شود یا دچار نشتی شود دیگر موتور ماشین به خوبی خنک نخواهد شد و همین موضوع منجر به جوش آمدن ماشین می‌شود.

برای رفع چنین مشکلی بهتر است بخش رادیاتور و سیستم خنک کننده را به طور کامل بررسی کنید و محل نشتی یا نقص فنی را پیدا کنید و برای تعمیر آن اقدام کنید. البته این نکته را فراموش نکنید که قطعات سازنده خودرو، بخصوص موتور آن، بسیار حساس هستند پس اگر سر رشته چندانی در مورد خودرو و یا تعمیر قطعات آن ندارید و با تاکنون با مسائل فنی خودرو برخورد نداشته‌اید حتما از یک تعمیرکار حرفه‌ای خودرو کمک بخواهید.

خرابی پمپ آب

یکی از بخش‌های سیستم خنک کننده ماشین، پمپ آب است. پمپ آب وظیفه به گردش درآوردن آب رادیات را دارد و این گردش منجر به خنک شدن می‌شود. هرگونه خرابی یا اختلال در روند فعالیت پمپ آب باعث می‌شود آب به جریان نیفتد و ماشین جوش بیاورد. پمپ آب با گذر زمان نشتی پیدا می‌کند یا پروانه‌های آب خراب می‌شوند و گیر می‌کنند. بهتر است زود به زود پمپ آب ماشین را بررسی کنید تا در صورت هرگونه شکستگی یا اشکال دیگر آن را تعویض کنید.

مایع خنک کننده خودرو
مایع خنک کننده خودرو

مشکلات مربوط به مایع خنک کننده خودرو

یکی از مهم‌ترین عواملی که سبب عملکرد عالی سیستم خنک کننده می‌شود، مایع خنک کننده است که بسیاری آن را به نام ضد جوش می‌شناسند. حال اگر مایع خنک کننده مشکلات مختلفی را شامل شود ممکن است موجب جوش اوردن خودرو شود. اگر علاقه مندید در مورد رادیاتور و ضد یخ بیشتر بدانید مقاله ما در این باره را بخوانید .

به طور مثال از جمل عوامل مهم انتخاب یک مایع خنک کننده با کیفیت است و اینکه بایستی نسبت آب به میزان مایع خنک کننده مناسب باشد در نتیجه اگر شما از مایع خنک کننده بی کیفیت استفاده کرده باشید و یا نسبت آب و مایع را به خوبی رعایت نکرده باشید ، سیستم خنک کننده عملکرد خوبی را در پیش نمی‌گیرد و همین موضوع موجب داغ شدن موتور ماشین و در نتیجه جوش آمدن خودرو می‌شود.

 

گرفتگی شلنگ‌ها در خودرو

یکی از علل رایج دیگر جوش آمدن آب رادیاتور، گرفتگی شلنگ‌ها در خودرو است. در واقع اگر خودرو شما مشکل نشتی یا مایع خنک کننده نداشته باشد باید به سراغ چک کردن شلنگ‌ها بروید زیرا ممکت است ذرات ریز و یا گرد و خاک در شلنگ‌ها گیر کرده باشد که مانع گردش خنک کننده در موتور شود به همین خاطر بایستی شلنگ‌ها را تصفیه و تمیز کنید و مجدد مخزن خنک کننده را پر کنید.
شکستگی پمپ آب در خودرو

همانطور که قبل‌تر هم به آن اشاره کردیم نقص فنی قطعات مختلف خودرو هر کدام به نحوی ممکن است دلایل جوش آمدن خودرو باشد. یکی از این قطعات بسیار مهم پمپ آب است. وظیفه پمپ آن رساندن و به گردش درآوردن مایع خنک کننده در موتور ماشین است. حال اگر کوچکترین مشکلی، مانند نشتی یا شکستگی، بر روی پمپ آب بوجود آید، جوش آوردن خودرو حتمی است. پیشنهاد میکنیم مقاله آشنایی با ابزار های مدرن صافکاری ماشین را مطالعه کنید .

نقص فنی در ترموستات خودرو

وظیفه اصلی ترموستات در سیستم خنک کننده خودرو حفظ دمای متعادل برای خود و تنظیم میزان مایع خنک کننده‌ای است که وارد موتور ماشین می‌شود. حال در صورتی که ترموستات با مشکل نقص فنی مواجه شود دیگر نمی‌تواند دمای خودرو را در حد متعادل حفظ کند از این رو میزان مایع خنک کننده به اندازه کافی به موتور وارد نمی‌شود و در نهایت موتور داغ می‌کند و ماشین جوش می‌آورد.
مشکلات روغن موتور خودرو

یکی از مهم‌ترین موارد مورد نیاز برای موتور، روغن موتور است که به صورت کاملا مستقیم بر روی نحوه عملکرد خودرو تاثیر می‌گذارد. وظیفه روغن موتور نرم و روان کردن حرکات قطعات مختلف در موتور و همچنین خارج کردن حرارت ناشی از کار کردن موتور است. حال اگر خودرو شما به اندازه کافی روغن موتور نداشته باشد یا از روغن بی کیفیتی استفاده کرده باشید، احتمال جوش آوردن ماشین افزایش می‌یابد.

خرابی فن رادیاتور خودرو
خرابی فن رادیاتور خودرو

خرابی فن رادیاتور خودرو

و اما یکی دیگر از علت‌های جوش آوردن خودرو مربوط به مشکلات و نقص‌ههای فن رادیاتور است زیرا اگر فن رادیاتور به خوبی کار نکند یا اصلا روشن نشود و یا هنگام چرخش با مشکل رو‌به‌رو شود، میزان دمای خودرو رفته رفته افزایش پیدا می‌ند و ماشین جوش می‌آورد. حال توصیه ما به شما این است که برای چک کردن و یا تعمیر فن خودرو حتما از یک تعمیرکار خودرو حرفه‌ای و استادکار کمک بخواهید زیرا معمولا فن رادیاتور الکتریکی است و عیب یابی در سیستم آن علاوه بر دشوار بودن بسیار حساس است و یک فرد معمولی نمی‌تواند به راحتی ان را عیب یابی کند.

سایر موارد

حتماً تاکنون متوجه شده‌اید که جوش آوردن ماشین علت‌های بسیاری می‌تواند داشته باشد. هر چیزی که باعث گرم شدن بیش از حد موتور ماشین بشود در نهایت منجر به جوش آوردن خواهد شد. هفت دلیلی که در این مقاله خواندید از پر بسامدترین علت‌های جوش آوردن ماشین بودند، اما موارد دیگری نیز هستند که که تنها به نام آن‌ها اشاره می‌کنیم:

استفاده طولانی مدت از دنده‌های سنگین
رانندگی در سربالایی به مدت طولانی
نامیزان بودن باد لاستیک
خرابی درِ محافظ رادیاتور
تنظیم نبودن دلکو

جوش آوردن خودرو
جوش آوردن خودرو

روش‌های پیشگیری از جوش آمدن خودرو

یکی از علل اصلی جوش آوردن خودرو بالا رفتن دمای آب رادیاتور است حال می‌توانید برای پیشگیری از جوش آوردن آب رادیاتور به جای آب از ترکیب ضد یخ، ضد جوش و ضد زنگ که نقطه جوش بالاتری نسبت به آب دارند استفاده کنید. علاوه بر این در صورت کم شدن آب رادیاتور می‌توانید از آبی که قبل جوشیده شده نیز استفاده کنید اما مراقب باشید تا سطح مشخصی رادیاتور را پر آب کنید طوریکه لبریز نشود.

دانش دانش
برچسب ها
عشق شیرین عشق شیرین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن