خودرو جو
فروش کتاب آموزش کامل cng فروش کتاب آموزش کامل cng
😍اخبار😍😍بازار خودرو😍

قیمت پراید در سال 99

 چشم انداز روند قیمت پراید در سال 99
چشم انداز روند قیمت پراید در سال 99

چشم انداز روند قیمت پراید در سال 99

در بهمن ماه سال ۹۷ سازمان حمایت اعلام کرد قیمت تمام شده پراید ۳۹ میلیون تومان است. اما باید سودی نیز به کارخانه برسد. علاوه بر این با احتساب ۹ درصد مالیات ارزش افزوده، ۳ درصد شماره‌گذاری به اضافه بیمه شخص ثالث قیمتی حدود ۴۸ الی ۴۹ میلیون تومان برای پراید تعیین می‌شود. اما گفته شد که این خودرو با قیمت ۳۷.۵ میلیون تومان به فروش برسد بنابراین کارخانه با زیان مواجه شد.

به گزارش خودروتک به نقل از گسترش‌نیوز: بازار و صنعت خودرو در سال ۹۸ وضعیت سخت و به نسبت آشفته‌ای را پشت سر گذاشت. از یک طرف بازار خودرو درگیر افزایش قیمت‌های عجیب و غریب نه تنها در بحث خودروهای داخلی بلکه برای نمونه‌های مونتاژ و وارداتی شد. از طرف دیگر خودروسازان نیز گرفتار تحریم‌ها بودند و تلاش می‌کردند تا تیراژ تولید خودرو افت نکند. شرایط به گونه‌ای پیش رفت که چندین مرتبه برای جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت خودروها در بازار جلوی اعلام قیمت‌ها به خصوص در فضای مجازی و سایت‌های آگهی نیز گرفته شد.

اما آنچه که معمولا در خبرهای خودرویی و به خصوص قیمت‌ها به آن اشاره می‌شد قیمت پراید بود. این خودرو به دلیل این که ارزان‌ترین گزینه صفر کیلومتر موجود در بازار به شمار می‌رود مردم توجه ویژه‌ای به قیمت آن دارند. پراید سال ۹۸ را با قیمتی در حدود ۴۱ الی ۴۵ میلیون تومان شروع کرد. اما شرایط به گونه‌ای پیش رفت که حتی در ماه‌های پایانی سال برای مدتی قیمت آن به عدد عجیب ۷۰ میلیون تومان نیز رسید!

قیمت پراید در سال 99
قیمت پراید در سال 99

در این میان عواملی زمینه‌ساز افزایش قیمت خودرو در بازار شد از جمله این موارد می‌توان به خبر توقف تولید پراید و پژو ۴۰۵ از سال ۹۹ اشاره کرد. زمانی که چنین خبری در رسانه‌ها پیچید به نوعی قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار داد. خودروی تیبا نیز به عنوان جایگزین پراید اعلام شد که قیمت بالاتری نسبت به آن دارد. به نوعی عده‌ای احساس کردند که قرار است پراید نایاب شود و قیمت‌های بیشتری را برای این خودرو اعلام کردند. از طرف دیگر اعلام شد که خودروها در سال ۹۹ قرار است با استاندارد یورو ۵ عرضه شوند و همین قضیه نیز منجر به افزایش قیمت‌ها شد.
ماجرای قیمت‌گذاری پراید چه بود؟

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان درباره این قضیه در گفت‌و‌گو با گسترش‌نیوز گفت: در بهمن ماه سال ۹۷ سازمان حمایت اعلام نمود قیمت تمام شده پراید ۳۹ میلیون تومان است. اما باید سودی نیز به کارخانه برسد. علاوه بر این با احتساب ۹ درصد ارزش افزوده، ۳ درصد شماره‌گذاری به اضافه بیمه شخص ثالث قیمتی حدود ۴۸ الی ۴۹ میلیون تومان برای پراید تعیین می‌شود. اما گفته شد که این خودرو با قیمت ۳۷.۵ میلیون تومان به فروش برسد بنابراین کارخانه با زیان مواجه شد. کارخانه روی هر خودروی پراید تقریبا ۱۰ میلیون تومان زیان کرد. شرایط برای سایر محصولات ایران‌خودرو و سایپا نیز به همین روال بود و به خاطر این قضیه ظرفیت فروش خودروسازان نیز به سرعت پر می‌شد.

۴۳ ماه کار برای خرید پراید

کف حقوق‌ها در سال ۹۸ مبلغ ۱۵،۱۶۸،۸۲۰ ریال اعلام شد که ما این رقم را رند و ۱.۵ میلیون تومان در نظر گرفته‌ایم. اگر قیمت پراید را نیز حدود ۶۵ میلیون تومان در نظر بگیریم مردم باید حدود ۴۳ ماه کار می‌کردند تا می‌توانستند صاحب پراید شوند.
سرنوشت قیمت پراید در سال ۹۹

امیرحسن کاکایی به عنوان یکی از کارشناسان بازار خودرو در گفت‌و‌گویی که با گسترش‌نیوز داشت گفت: قیمت پراید نیز در آینده در بازار بالا خواهد رفت. این مسئله نیز ۲ دلیل دارد که یکی از آن‌ها مربوط به قیمت ارز است. دیگری نیز به این دلیل است که چون جایگزین پراید یعنی تیبا ۲۰ میلیون تومان گران‌تر خواهد بود بنابراین مردم ترجیح می‌دهند پراید را خریداری کنند. قیمت پراید 111 حتی برای مدتی به 70 میلیون تومان هم رسید که کاملا غیر منطقی بود. کالایی مثل خودرو در حال حاضر تقریبا مانند طلا شده است. به هر حال هر اتفاقی در اقتصاد کشور بیفتد و حتی اگر تولید بالا برود قیمت‌های فعلی پایین نمی‌آید و فقط می‌توان گفت این نرخ‌ها افزایش پیدا نمی‌کنند. قیمت خودرویی مانند پراید به صورت منطقی حدود ۵۰ میلیون تومان است که در پس از قیمت‌گذاری دستوری به حدود ۶۰ میلیون تومان نیز رسید. حتی بعد از آن به ۷۰ میلیون تومان نیز رسید و به نوعی حباب ایجاد شد.

پراید
پراید

قیمت پراید در شرایط کنونی بازار خودرو

بازار خودرو از اواسط اسفند تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا خلوت شد. در این شرایط وضعیت متفاوتی رقم خورده است. نبود تقاضا موجب شد تا قیمت پراید با سرعت مسیر رفته را بازگردد و عملا قیمت ها به چند کانال پایین تر منتقل شود. به نظر می رسد دست کم تا آخر فروردین شرایط به گونه ای باشد که وضعیت کنونی را بر بازار خودرو حاکم ببینیم. در این شرایط است که می توان انتظار داشت دست کم به صورت مقطعی قیمت پراید کاهش بیشتری پیدا کند.

این فرصت مناسبی است تا عرضه کنندگان در سالی که به اسم جهش تولید نامگذاری شده زمینه هر عرضه بیشتر خودرو به بازار را فراهم کنند. تا به این ترتیب با برگشت شرایط عادی تقاضا به بازار خودرو بار دیگر بازار با کمبود عرضه رو به رو نشده و عنان قیمت پراید به دست دلالان و سفته بازان نیفتد.

دانش دانش
برچسب ها
عشق شیرین عشق شیرین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن