خودرو جو
فروش کتاب آموزش کامل cng فروش کتاب آموزش کامل cng
?برق ماشین??سنسور و عملگرها?

همه چیز درباره خرابی سنسور MAP

سنسور مپ
سنسور مپ

مپ سنسور چیست؟ | علائم خرابی مپ سنسور

“ریپ زدن و لرزش خودرو یکی از نشانه های خرابی سنسور مپ است”

مپ سنسور به ایسیو ECU متصل است و گزارشات را به آن ارسال می کند، سنسور مپ با نام سنسور فشار منیفولد هوا نیز شناخته می شود. سنسور مپ یا سنسور فشار منیفولد هوا (Map Sensor) یکی از قطعاتی است که بطور کاملا مستقیم به ECU متصل می‌شود. وظیفه مپ سنسور در حقیقت گزارش میزان هوای مکش شده به ECU یا کامپیوتر خودرو است. این قطعه در مجرای ورودی هوا به موتور خودرو نصب می‌شود و با یک شلنگ به دریچه ورودی هوا در منیفولد هوا اتصال دارد.

سنسور مپ
سنسور مپ

علت اصلی به کارگیری سنسور MAP در موتور، پیدا کردن میزان پاشش سوخت لازم برای هر سیلندر و زمان جرقه زدن شمع برای هر سیلندر است. حال اگر این سنسور دچار مشکل شود، مشکلاتی برای عملکرد موتور به وجود می آید که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم.

از علل بروز خرابی در سنسور MAP می توان به مسدود شدن سنسور توسط اشیای خارجی، آلوده شدن، ضربه خوردن و نشتی هوا از مخزن اندازه گیری فشار اشاره کرد. برخی سنسورها از لوله ای برای انتقال هوا به مخزن اندازه گیری استفاده می کنند که ممکن است این لوله دچار مشکل شود و هوای ورودی را درست منتقل نکند. در صورت بروز تغییرات دمایی شدید به مرور زمان و رخ دادن نوسان های شدید، به مدار الکتریکی موجود در سنسور آسیب می رسد و آن را دچار مشکل می کند و در برخی حالات نیز ممکن است سیم های مرتبط کننده سنسور به ECU دچار مشکل شوند.

خرابی سنسور MAP
خرابی سنسور MAP

عوامل بالا نمونه هایی از آسیب دیدگی های مکانیکی و الکتریکی است که بروز آن ها پیامدهای زیر را به دنبال دارد:

۱- اگر سنسور MAP فشار کم تری نسبت به فشار واقعی منیفولد (High Vacuum) گزارش دهد، ECU با تجزیه و تحلیل آن به این نتیجه می رسد که بار موتور (Engine Load) کم است، بنابراین هم سوخت کم تری نسبت به مقدار مورد نیاز تزریق می کند و هم زمان جرقه زدن شمع را به تعویق می اندازد (Retard). در این حالت مصرف سوخت کم تر می شود، اما درعوض توان و قدرت کم تری دریافت می شود، زیرا در واقع هوای بیش تری نسبت به سوخت تزریق شده پاشش می شود و نسبت سوخت به هوا بسیار کم می شود. این مشکل در شتاب گیری ها بسیار محسوس می شود و کوبش (Knock) را نیز به همراه دارد.

۲- اگر سنسور MAP فشار بیش تری نسبت به فشار واقعی موجود در منیفولد تشخیص دهد (Low Vacuum)، آنگاه هم سوخت بیش تری نسبت به سوخت مورد نیاز برای هر سیلندر تزریق می شود و مخلوط غلیظ تری برای احتراق آماده می شود و هم زمان جرقه زدن شمع نیز پیش می افتد (Advance). در این حالت مصرف سوخت بسیار بالا می رود و سوخت اضافه تزریق شده نیز اثرات مخربی مانند مسدود شدن مش های کاتالیزور، از کار افتادن شمع و به وجود آمدن لایه کربنی را به وجود می آورد.

۳- تولید آلایندگی های ناشی از احتراق نیز یکی از مشکلات منتج از خرابی سنسور MAP است. احتراق مخلوط غنی موجب انتشار سوخت هیدروکربنی نسوخته و گاز کربن مونواکسید (CO)، که حاصل احتراق ناقص سوخت در اثر کمبود هواست، می شود. از سویی، احتراق مخلوط رقیق موجب بالا رفتن دمای موتور می شود، که در اثر این افزایش دما، نیتروژن با اکسیژن واکنش می دهد و انتشار مشتقات NOx را در پی دارد.

۴- احتراق مخلوط رقیق در زمان درجا کار کردن موتور (Idle) موجب سخت کار کردن و لرزش موتور می شود، درحالی که، ECU در زمان درجا کار کردن موتور باید مخلوط غلیظ تری را برای احتراق مهیا کند تا موتور به نرمی کار کند. در این حالت موتور سعی دارد درست کار کند اما با این تلاش، میس فایر حاصل می شود.

۵- مخلوط بسیار رقیق یا بسیار غلیظ برای استارت زدن موتور مناسب نیست و موجب می شود موتور به سختی روشن شود. اگر برای استارت زدن موتور حتماً نیاز است پدال گاز را فشار دهید، احتمال می رود مشکل از سنسور MAP باشد.

تست سنسور مپ

البته تست سنسور مپ با خودرو و تست سنسور مپ بدون دستگاه دیاگ نیز از روی برخی نشانه‌ها از جمله ریپ زدن خودرو و به اصطلاح سه کار کردن آن، لرزش موتور در حالت‌های طبیعی عملکردی، کاهش یکباره قدرت موتور ماشین، دوده گرفتن سر شمع‌ها و در نهایت افزایش یکباره مصرف سوخت صورت می‌پذیرد. همچنین باید توجه داشت برای شتشو سنسور مپ نباید آن را دستکاری کنید و نوک سنسور باید رو به پایین باشد. برای این کار تنها اسپری ماده شستشو کافی خواهد بود. علاوه بر اینها کارکرد بالای این قطعه و یا ورود آب به آن می‌تواند عمر مفید مپ سنسور را کاهش بدهد.

عیب یابی مپ سنسور

مشکلات فراوانی در اثر خرابی یا معیوب بودن مپ سنسور ممکن است برای خودرو پیش بیاید که شامل موارد زیر است:

ریپ زدن و سه کار کردن خودرو

لرزش خودرو در حالت های نرمال

دوده گرفتن سر شمع ها

کاهش قدرت موتور به صورت ناگهانی

افزایش مصرف سوخت

خرابی سنسور مپ

 

دانش دانش
برچسب ها
عشق شیرین عشق شیرین

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. سلام ماشینم سوئیچ باز میکنی از دریچه گاز بنزین میریزه خیلی سخت هم روشن میشه خفه مکینه دور سیاه هم زیاد داره بردم پیش چندتا استاد کار هم هرکدام قطعه ای عوض کردن برام ولی درست نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن