همه چیز در مورد سنسور دما اب
اموزش تعویض فشنگی دمای آب
سنسور دمای آب یا سنسور CTS چیست؟
سنسور دمای آب یا عبارت CTS مخفف COOLANT TEMPERATURE SENSOR است.
همانطور که از نام این سنسور پیداست حس کردن دمای آب موتور حال این سوال پیش میآید حس کردن دمای آب موتور چه کاربردی دارد؟
در همه خودروهای امروزی واحد کنترل موتور یاECU وجود دارد که با فهمیدن یک سری از پارامتر های موتور میتواند تصمیماتی بگیرد سنسور دمای آب یکی از این قطعات حساس موتوراست که ای سی یو برای تصمیم گیری احتیاج به این سنسور دارد. از وظایفی که سنسور دمای آب میتواند برای ایجاد تصمیات ای سی یو کمک کند میتوان به:
1-ایجاد حالت ساسات در زمآن سرد بودن اتوموبیل
2-فعال وغیرفعال شدن فن
3-تنظیم پاشش سوخت با توجه به دمای آب
4-باز یا بسته شدن ترموستات (در خودرو های جدید و پیشرفته ترموستات به صورت برقی فعالیت دارد و با رسیدن دما به دمای پیش فرض ای سی یو دستور باز شدن ترموستات را صادر میکند)
5-تنظیم زمان جرقه (آوانس جرقه) در هنگام گرم شدن اتوموبیل
6-تعیین حداکثر دور موتور (کات آف)
نحوه عملکرد سنسور دمای آب
سنسور دمای آب ، این سنسور که عموما به نام فشنگی آب نیز شناخته می شود یک مقاومت از نوع NTC ( Negative Termal Coefficient ) می باشد . این نوع مقاومت ارتباط و تاثیر پذیری مستقیم با دما دارد به نحوی که اگر دمای پیرامون آن افزایش یابد ، مقاومت آن کاهش می کند. روش کار این سنسور به این شکل است که ECU ولتاژ ورودی به سنسور می دهد( ۵ ولت ) و سنسور بر اساس مقاومتی که در آن لحظه دارد که وابسته به دما است ، ولتاژ خاصی را به ECU بر میگرداند که هر ولتاژ تعریف خاصی دارد و بیانگر دمای خاصی است .
محل قرارگیری سنسور دمای آب در موتور :
معمولا در اکثر خودرو ها در روی محفظه ترموستات است
مدار الکتریکی سنسور دمای آب :
پایه ۱ اتصال بدنه
پایه ۲ ارسال سیگنال به ECU
پایه ۳ ارسال سیگنال به پشت آمپر آب
علائم خرابی سنسور دمای مایع خنک کننده موتور
خرابی سنسور دمای آب به دو صورت اتفاق می افتد:
1- سنسور، دمای آب را به اشتباه بالاتر از واقعیت گزارش می کند، که در این صورت ECU سوخت را بسیار رقیق می کند و در نتیجه:
– یا “موتور روشن نمی شود”.
– و یا اینکه “با استارت های زیاد روشن می شود و وقتیکه روشن شد، بسختی گاز می خورد و توان کمی خواهد داشت.”
2- سنسور، دمای آب را به اشتباه پایینتر از واقعیت گزارش می کند، که در این صورت ECU سوخت را بسیار غلیظ می کند و در نتیجه:
– یا “موتور روشن نمی شود”.
– و یا اینکه “با استارت های زیاد روشن می شود و وقتیکه”روشن شد، دود سیاه زیادی از اگزوز خارج می شود و موتور توان کمی خواهد داشت، مصرف سوخت در این حالت بشدت افزایش می یابد.”
عیب یابی سنسور دمای آب :
الف – عیب یابی سنسور دمای آب با اسفاده از دستگاه عیب یاب ( دیاگ ) :
در صورت خرابی سنسور دمای آب ، خطای این سنسور در حافظه واحد کنترل الکترونیکی ( ecu ) ثبت شده و در بعضی از خودروها باعث روشن شدن لامپ عیب یاب می گردد . که ابتدا خطای سنسور دمای آب را پاک کرده و سپس در قسمت پارامترها به تجزیه و تحلیل دمای آب در حالته روشن بودن موتور پرداخت .
مطالب پیشنهادی:
علائم خرابی اتوماتیک استارت خودرو
نکته : در صورت خرابی یا قطع بودن سنسور دمای آب ، مقدار دمای آب در قسمت پارامترها 40- ( منفی چهل ) درجه را نشان می دهد و یا با گرم و سرد شدن دمای آب ، مقدار دمای آب در قسمت پارامترها تغییر نمی کند و ثایت می ماند .
ب – عیب یابی سنسور دمای آب با استفاده از دستگاه مولتی متر (قسمت اهم متر ) :
ابتدا کلید یا سلکتور دستگاه مولتی متر را روی اهم متر قرار داده و سپس سیم های مشکی و قرمز را در قسمت مربوطه قرار داده و دو سر سیم های مشکی و قرمز را به دو پایه سنسور دمای آب وصل کرده و در دماهای مختلف مقدار مقاومت سنسور را یادداشت کنید . چنانچه اعداد به دست آمده ، طبق جدول مربوطه نباشد و اختلاف زیادی دشاته باشد و یا مقدار مقاومت این سنسور در دماهای مختلف تغییر نکند و یا مقدار مقاومت را صفر نشان دهد ، سنسور دمای آب معیوب بوده و باید تعویض گردد .
مطالب پیشنهادی:
رفع ایراد روشن نشدن چراغ دنده عقب
شستشوی سوزن انژکتور گاز cng
مشکل بد کار کردن ماشین تیبا روی گاز
آموزش کامل شستشوی سوزن انژکتور
رگلاتور در ماشین
اموزش عیب یابی دیفرانسیل