خودرو جو
فروش کتاب آموزش کامل cng فروش کتاب آموزش کامل cng
😍آموزش😍

فرق خودروهای دیزل و بنزینی چیست ؟

تفاوت خودروهای دیزل و بنزینی
تفاوت خودروهای دیزل و بنزینی

موتورهای توربودیزل همچنان مزایای بسیاری را نسبت به واحدهای قابل مقایسه با بنزین ارائه می دهند. محصول فعلی مدل های دیزل نشان می دهد که هنوز هم می توان یک موتور دیزلی کارآمد را طراحی کرد بدون اینکه عملکردی را فاقد آن کند. و ما در این مقاله به تفاوت خودروهای دیزل و بنزینی می پردازیم لطفا با ما همراه باشید.

فرق ماشین های دیزل و بنزینی

اجزای اصلی موتورهای دیزلی

اجزای اصلی موتورهای دیزل عبارتند از میل لنگ، شاتون، پیستون، سیلندر، سرسیلندر، سیستم سوپاپ ها، سیستم خنک کاری و سیستم روغن کاری که شبیه موتورهای بنزینی است، با این تفاوت که سیلندر و سرسیلندر و پیستون ها، از چدن ریخته گری یا آلیاژهای خاصی از آلومینیوم ساخته می شود. تفاوت اصلی خودروهای دیزل و بنزینی در سیستم سوخت و نحوه احتراق آنها است. موتور دیزل مانند موتور بنزینی از نوع احتراق داخلی (درون سوز) است که با تبدیل انرژی شیمیایی سوخت به انرژی حرارتی در داخل سیلندر و سپس تبدیل انرژی حرارتی به انرژی مکانیکی قدرت لازم را به دست می آورد.

ویژگی موتورهای دیزل

پیستون

به علت فشار احتراق بالا و گرمای زیاد، پیستون های این نوع موتورها از آلیاژهای خاصی که از آلومینیوم که مجهز به تقویت کننده فولادی است ساخته می شود. در برخی از پیستون ها کل محفظه احتراق یا قسمتی از آن داخل پیستون تعبیه شده است.
رینگ های پیستون

هریک از پیستون های موتورهای دیزلی، دارای سه تا چهار رینگ کمپرسی و یک تا دو عدد رینگ روغنی است که استحکام آن ها نسبت به رینگ های موتورهای بنزینی به مراتب بالاتر است.
شاتون

به علت وجود فشار احتراق بالا در موتورهای دیزلی وارد شدن نیروی زیاد بر روی کپه های شاتون، کپه های کمی پهن تر و از فولادی با آلیاژ مقاوم و به صورت آهنگری پرسی (فورجینگ) تهیه می شوند.
یاتاقان های میل لنگ

به علت بالا بودن قدرت و فشار وارد شده بر روی یاتاقان های میل لنگ، آن ها را از جنس فلزات رنگین که در مقابل فشار مقاوم تر است می سازند.
میل لنگ

به علت وارد شدن فشار و گشتاور زیاد بر روی میل لنگ جنس آن از فولاد آلیاژی مقاوم انتخاب و به روش ریخته گری خاص یا آهنگری پرسی تولید می شود.
بلوکه و سرسیلندر

جنس بلوکه سرسیلندر از چدن است و به روش ریخته گری تولید می شود که اکثرا بوش دار هستند سرسیلندر این موتورها نیز از آلیاژ آلومینیوم یا چدن، ریخته می شود.
سوپاپ ها

ساختمان سوپاپ ها در موتورهای دیزل مانند بنزینی است با این تقاوت که جنس آن ها از آلیاژهایی مقاوم تر در مقابل فشار و حرارت انتخاب می شود.
متعلقات سرسیلندر

همه آن ها مانند موتورهای بنزینی است با این تفاوت که در آن به جای شمع،انژکتور نصب شده است در موتورهای دیزلی با فشار پایین، شمع گرم کن نیز روی سیلندر جاسازی شده است.
سیستم خنک کاری

این سیستم در موتورهای دیزل به علت گرمای زیاد حاصل از احتراق، بزرگ تر از موتورهای بنزینی طراحی می شود.
سیستم روغن کاری

فشار روغن در موتورهای بنزینی 2 تا 3 آتمسفر است،ولی در موتورهای دیزل به 5 اتمسفر هم می رسد؛ علاوه بر این، برای روغن کاری پمپ انژکتور و هم چنین در صورت داشتن سوپر شارژ، مدار روغن کاری مجزا،برای هرکدام طراحی می شود.
ویژگی موتورهای بنزین

موتورهای بنزینی برای نشان دادن حداکثر قدرت خود نیاز به دور موتور دارند ولی امروزه خودروسازان بزرگ از موتورهای توربو در محصولات خود استفاده می کنند تا قدرت بیشتر در دور موتورهای پایین در دسترس باشد در طی سالیان گذشته تولید کنندگان خودرو بیشتر در خودروهای دیزل سرمایه گذاری بیشتری نسبت به خودروهای بنزینی کرده اند، و در مجموع می توان گفت که موتورهای دیزلی به نسبت موتورهای بنزینی با صرفه تر هستند، اگر فردی هستید که سالیانه بیش از 17 کیلومتر مسافت را می پیمایید بهتر است به فکر خرید خودرو دیزلی باشید اما اگر میزان مسافتی که گفته شد کمتر طی می کنید هزینه های ثابت و جاری این موتورها یکدیگر را خنثی می کنند و از نظر مالی شاهد تفاوت زیادی بین آن ها نخواهیم بود البته در ایران هزینه استفاده از خودرو به صورت روزانه و کوتاه مدت بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

در پایان به این نکته نیز باید توجه داشت که خودروهای دیزل از نظر مصرف سوخت نسبت به خودروهای بنزینی عملکرد بهتری دارند (در مسافت های طولانی) واز نظرمالی می توان گفت که بهتر از خودروهای بنزینی هستند.

تفاوت موتور دیزلی و بنزینی

 

دانش دانش
برچسب ها
عشق شیرین عشق شیرین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن