خودرو جو
فروش کتاب آموزش کامل cng فروش کتاب آموزش کامل cng
😍تعمیرات ماشین😍😍مقالات😍

از کجا بفهمم کمک فنر خراب شده؟

چرا کمک فنر خودرو خراب می شود؟
چرا کمک فنر خودرو خراب می شود؟

حتی چند دقیقه رانندگی بدون کمک فنر را نمی توان تصور کرد. کمک فنرها در واقع قطعاتی هستند که در برابر حرکت فنرها مقاومت می کنند و هرچه سرعت این حرکت بالاتر باشد این مقاومت نیز افزایش می یابد. برای مثال هنگامی خودروی شما از روی یک دست انداز به سرعت عبور می کند فنرها به سرعت جمع می شوند. در نتیجه نیروی زیادی به اتاقک خودرو وارد خواهد شد. این نیرو اگر خنثی نشود موجب نوسان شدید خودرو خواهد شد.

قطعه ای که مانع از جمع شدن سریع فنرها می شود کمک فنر است. در مقابل هنگامی که خودرو با سرعت کمی از روی یک سرعت گیر عبور می کند، کمک فنرها به فنر اجازه جمع شدن را می دهند. بنابراین می توان گفت که کمک فنر نوسان گیر خودروی شماست و اگر دوست دارید که یک رانندگی نرم و آرام داشته باشید باید حسابی به کمک فنرهای خودروی خود اهمیت دهید.

نشانه‌های خرابی کمک فنر‌ها
نشانه‌های خرابی کمک فنر‌ها

نشانه‌های خرابی کمک فنر‌ها عبارت اند از:

۱– تغییر ظاهری:
در صورتی که بر اثر اعمال ضربات مختلف به خودرو نظیر تصادفات، کمک فنر‌ها تغییر ظاهری بدهند، با نگاه به کمک فنر‌ها و تشخیص تغییر در ظاهر آن‌ها می‌توان بروز ایراد در این بخش را تشخیص داد. مشاهده افتادگی در یکی از چهار گوشه خودرو نیز می‌تواند نشان دهنده خرابی کمک فنر‌ها باشد.

۲– نشتی:
سیال روغنی باید در کمک فنر‌ها وجود داشته باشد، اما در صورت مشاهده نشتی در کمک فنرها، حتما باید آن‌ها تعویض شوند.

۳– تکان‌های نامتعارف:
اگر در جاده‌های هموار تکان‌های غیر عادی در خودرو مشاهده شود یا در هنگام ترمز زدن قسمت جلو خودرو به مقدار زیادی به سمت پایین حرکت کند یا به اصطلاح شیرجه بزند نشان دهنده خرابی کمک فنر‌ها است.

۴– رقصیدن چرخ ها:
اگر در حین عبور از پستی بلندی‌ها چرخ‌ها به طور دائم به سمت بالا یا پایین برود و به عبارتی بازی محور‌ها و چرخ‌ها بیشتر شود این پدیده نشان دهنده خرابی کمک فنر‌ها است.

۵- کشیده شدن به یک سمت:
اگر خودرو به یک سمت کشیده شود ممکن است یکی از عوامل آن خرابی در سیستم تعلیق شامل تایرها، فنر‌ها و کمک فنر‌ها باشد و باید این موارد توسط تعمیرکار مجرب بازدید شود.

۶- فرسودگی نامتعارف تایرها:
در صورتی که تایر‌ها به صورت غیرعادی فرسوده شوند نشانگر بروز عیب در سیستم تعلیق به خصوص در کمک فنر‌ها است.

۷– صدای اضافه:
خرابی کمک فنر می‌تواند باعث ایجاد صدای تقه مانندی در هنگام عبور از دست انداز‌ها شود به صورتی که شنیدن این صدا کاملا واضح خواهد بود. یکی از موارد ایجاد این صدا می‌تواند ناشی از شل شدن پیچ نگهدارنده کمک فنر در جای خود باشد.

 

چطور از خرابی کمک فنر باخبر شویم؟
چطور از خرابی کمک فنر باخبر شویم؟

کاهش ارتفاع خودرو در یک یا دو طرف، احساس کوبش و خشکی در هنگام رانندگی از نشانه های خرابی کمک فنر خودرو هستند. کمک فنرها جزیی از سیستم تعلیق خودرو محسوب می شود، بنابراین خرابی این قطعه در بلند مدت آسیب های جدی به چرخ ها، فنرها، جلوبندی، جعبه فرمان، دیفراسیل و گیربکس وارد می کند. به طور کلی نشانه های خرابی کمک فنر خودرو به شرح زیر هستند:

سابیدگی و پوسیدگی غیر طبیعی لاستیک ها و عدم تناسب آنها با یکدیگر
کشیدگی خودرو به یک سمت در هنگام رانندگی
شیرجه زدن خودرو به جلو در هنگام ترمزگیری
از دست رفتن کنترل خودرو و حرکات غیر طبیعی هنگام عبور از دست اندازها و سرعت گیرها
لغزش و کنترل دشوار خودرو در پیچ ها
شنیدن صدایی شبیه به “تقه” در هنگام عبور از دست اندازها

نکات مهم در هنگام تعویض کمک فنر

کمک فنرها با توجه نوع خودرو بر روی آنها نصب می شوند. خودروهای سواری کمک فنرهای متفاوتی نسبت به خودروهای باری و مسابقه ای دارند. متداول ترین نوع کمک فنر در بازار کمک فنر روغنی یا هیدرولیکی است. در این نوع محفظه کمک فنر با روغن پر می شود و با وارد کردن فشار به آن روغن از طریق سوراخ های بالای محفظه اول از آن به محفظه بالایی هدایت می شود. کمک فنرهای هیدرلیکی توانایی خوبی برای خنثی کردن ضربات و تکان های وارد شده به خودرو را دارند.

سعی کنید که کمک های جلو یا عقب را همزمان تعویض کنید حتی اگر یکی از آنها سالم تر از دیگری باشد. در واقع کار کردن دو کمک فنر سالم و کهنه در کنار هم سبب می شود تا قطعه مستعمل، قطعه جدید را هم خراب کند.

برای خودروهای دو گانه سوز بهتر است به سراغ کمک فنرهای مخصوص خودشان بروید.

دانش دانش
برچسب ها
عشق شیرین عشق شیرین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن